BREXIT en uw bedrijf!? Een overzicht van de impact op vlak van btw en douane.

Na jarenlange onderhandelingen zijn de EU en de UK klaar voor de definitieve echtscheiding. Vanaf 1 januari veranderen heel wat regels voor onze bedrijven! Op 1 januari heeft het Verenigd Koninkrijk de interne markt en de douane-unie verlaten. In dit KennisAtelier geven we een overzicht van de belangrijkste gevolgen voor u en uw bedrijf! Wat betekent het ondertekende handels- en samenwerkingsakkoord voor uw onderneming?
BTW

  • Vallen goederen die verstuurd worden naar, of komen van het Verenigd Koninkrijk nog onder het intracommunautair goederenvervoer?
  • Of moeten de regels met betrekking tot invoer en uitvoer worden toegepast?
  • Welke formaliteiten moeten we hier doorvoeren?
  • Hoe zit het met de bewijsvoering?
  • Wat met de vereenvoudigingen inzake consignatie, zending op zicht of voorraad op afroep?
  • Wat als we een magazijn in het Verenigd Koninkrijk aanhouden met voorraad?
  • Kunnen de bestaande regelingen inzake vereenvoudigd driehoeksverkeer nog worden toegepast?
  • Hoe zal de btw-teruggaaf van btw in het Verenigd Koninkrijk geregeld worden?
  • Uw UK-leverancier heeft vandaag een Belgisch btw-identificatienummer (via rechtstreekse btw-identificatie), zal dit gewoon doorlopen?
  • Blijft de MOSS-aangifte gewoon doorlopen?
  • Wat met het nieuwe OSS (one stop shop) systeem?
 
Douane
  • Moeten er in- of uitvoertarieven worden betaald?
  • Gelden vrijstellingen?
  • Met welke uitzonderingen moeten we rekening houden?
  • Moet er rekening gehouden worden met douane- of andere controles?
  • Wat betekent een “betrouwbare handelaar
  • Hoe gaat de erkenning als betrouwbare handelaar?
  • Moeten de normale douane-formaliteiten nageleefd worden?
    • Het belang van de gebruikte Incoterm en het gevolg ervan?
    • Het belang van het douaneproces en de gevolgen ervan
    • Hoe uw goederen indelen in de gecombineerde nomenclatuur? Deze 8 of 10 cijfers bepalen de invoerrechten én de maatregelen die van toepassing zijn.
    • Handelt u in strategische goederen waarvoor een vergunning vereist is bij uitvoer of invoer?
    • Welke waarde moet u aangeven?
    • Wat met goederen waarvoor u vandaag een EUR1 of ATR uitstelt en waarin UK goederen zitten verwerkt?
    • Wat bij heen en weer operaties?
  • Kan u de douaneformaliteiten zelf doen of laat u dit beter over aan een derde partij?
  • Hoe kan u zeker zijn dat alles correct verloopt?

Sprekers

Karen Truyers - VAT Square

Linda Fierens - VAT Square

Datum
24/06/2021
09:00 - 12:30
Attesten

Iab/bibf/ibr: 3,5 Uren.

Advocaten kunnen op basis van het aanwezigheidsattest de gevolgde opleiding laten valideren door de orde van vlaamse balies.

Kostprijs

De intekenprijs voor dit kennisatelier bedraagt € 218 (excl. BTW).
Bij intekening op minstens 3 verschillende kennisateliers is dit € 188 (excl. BTW) per kennisatelier en vanaf dan blijft die voordeelprijs geldig voor inschrijvingen in het lopende kalenderjaar voor de kennisateliers met basisprijs € 218.
Inschrijvingen van bijkomende deelnemers, op hetzelfde BTW nummer, voor hetzelfde kennisatelier bedragen € 168 (excl. BTW) per bijkomende inschrijving.
De kennisateliers zijn betaalbaar via de KMO portefeuille waardoor u een subsidie van 30 % (kleine onderneming) of 20 % (middelgrote onderneming) kunt ontvangen op de inschrijvingsprijs exclusief  btw. 
Meer informatie hieromtrent vindt u op de website van KMO-portefeuille.
Bij inschrijving ontvangt u steeds een bevestiging, met een routebeschrijving en de factuur.
 

24/06/2021 09:00 - 12:30